Gem op til
800 af dine seneste
insulininjektioner
At leve med insulinbehandlet diabetes er ikke en konstant og stabil tilstand. Det ved du om nogen. Det er en uforudsigelig sygdom, som kan være svær at styre og kontrollere, uanset hvor længe du har levet med den. Hver lille detalje tæller i dit store diabetesregnskab, når du blandt andet skal holde styr på dit insulin, monitorere dit blodsukker og holde skarpt øje med din kost og træning. Intet under hvis du hele tiden tænker på din diabetes.
Tænk, hvis livet bare en gang imellem kunne handle lidt mindre om diabetes og lidt mere om dig selv. Det kan de smarte insulinpenne, NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus, hjælpe dig med. Og herunder kan du se hvordan.
Du kan som borger få en intelligent insulinpen til flergangsbrug på tre forskellige måder:
Læs mere her.
Med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus kan du nemt connecte med din smartphone. Du får også hukommelsesfunktion, der automatisk husker, hvornår og hvor meget insulin, du har taget. Endelig kan du nemt og automatisk dele injektionshistorik trådløst med andre, eks. din behandler.
Gem op til
800 af dine seneste
insulininjektioner
Overfør din
injektionshistorik
trådløst til
kompatible apps*
Se din
insulindosering
sammen med dine
blodsukkermålinger*
Din smartpen
skal ikke smides
væk efter brug
Op til 5 års levetid
uden batteriudskifte
eller opladning
Display viser antal
enheder og tid siden sidste injektion
(tt:mm:ss)
* Læs afsnittet om kompatible apps og støtteværktøj længere nede på siden
Displayet på NovoPen® kan spare dig for en tilbagevendende bekymring, som du måske deler med de fleste insulinpenbrugere, nemlig: ”Tog jeg den eller tog jeg den ikke?”
Har du en smartphone*, tablet eller en anden enhed, der understøtter NFC (nærfeltskommunikation), kan du nemt overføre information om dine insulindoser fra din smartpen til din enhed. Bare sørg for at downloade en kompatibel app eller anden software, der kan læse og vise disse oplysninger.
Nedenfor finder du de apps, som du kan anvende i Danmark.
Tjekliste: Hvad skal din smartphone bruge for at kunne forbinde?
*Læs mere om kompatible mobiltelefoner under vores FAQ-sektion nederst på siden
NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus kan bruges med forskellige diabetes-apps – måske en du allerede bruger!
Med Glooko® kan data fra NovoPen® 6 eller NovoPen Echo® Plus konsolideres og præsenteres i strømlinede grafer, diagrammer og rapporter.
Med mySugr kan data fra NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus ses side om side med glukosedata. Det gør det nemt og hurtigt at identificere mønstre og tendenser.
Obs. mySugr understøtter i dette øjenblik ikke NovoPen® på Android-mobiltelefoner.
Overfør automatisk dine insulindata fra NovoPen® 6 eller NovoPen Echo® Plus til FreeStyle LibreLink-appen§ med en scanning. Hold nemt styr på insulindoser, og del data med dit behandlingsteam. Læs mere her.
Ved at bruge data fra din NovoPen® 6 eller NovoPen Echo® Plus sammen med Hedia Diabetes Assistant*, bestræber vi på at udføre din bolusberegning på det bedst mulige grundlag, hvilket giver dig anbefalinger, personligt tilpasset til dig.
§FreeStyle LibreLink-appen er kun kompatibel med visse mobile enheder og operativsystemer. Tjek webstedet for at få flere oplysninger om enhedskompatibilitet, før du bruger appen. Deling af data kræver registrering hos LibreView.
*Hedia er IKKE udviklet med, vurderet af eller på nogen måde godkendt af Novo Nordisk A/S, og kompabiliteten er IKKE blevet vurderet af Novo Nordisk A/S til brug med NovoPen® 6 eller NovoPen Echo® Plus. Hedia APS er producenten af Hedia Diabetes Assistant og er eneansvarlig for at sikre Hedia Diabetes Assistants sikkerhed og ydeevne til dens tilsigtede brug. Novo Nordisk A/S er på ingen måde ansvarlig for indholdet eller brugen af Hedia Diabetes Assistent eller for nøjagtigheden af data, der er opnået ved brug af Hedia Diabetes Assistant.
Med hjælp fra de forskellige apps og støtteværktøjer kan du dele din injektionshistorik med din behandler, så de kan se din insulindosering side om side med dine blodsukkermålinger. Det kan gøre dine konsultationer og potentielle telefon- eller videokonsultationer mere konstruktive. Du bestemmer selvfølgeligt selv, om du vil dele dine data med din behandler.
De to smartpens holder styr på op til 800 af dine seneste injektioner, så du får et bedre overblik over dine injektionsmønstre og en bedre forståelse af, hvordan din injektionsadfærd påvirker dit blodsukker.
NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus er baseret på open-source teknologi, og som er tilgængelig for alle. Hvis du er en app-udvikler og interesseret i at integrere pennene med din løsning, kan du melde dig til vores åbne udviklerportal på: https://developer.novonordisk.com
NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus er flergangspenne designet til brug i op til fem år. Når de er tomme, er det kun cylinderampullen med insulin, der skal udskiftes og ikke hele pennen. Cylinderampullen er lavet af genanvendeligt glas.
I de to videoer kan du se, hvordan du forbereder og færdiggør en injektion med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus.
Du kan som borger få en intelligent insulinpen til flergangsbrug på tre forskellige måder:
Læs nedenfor mere om hvordan du kan ansøge om en pen via din bopælskommune på borger.dk
Jævnfør hjælpemiddelbekendtgørelsen, der fremgår det specifikt af Servicelovens paragraf §112, paragraf §9, at der gælder særlige bestemmelser for støtte til visse hjælpemidler, såsom injektions- og testmateriale til insulin-krævende diabetikere. Der står nærmere specifikt i bekendtgørelsen, at:
”Der kan ydes støtte til injektions- og testmaterialer (f.eks. sprøjter, kanyler, insulinpen, fingerprikker (lancetter), teststrimler og blodsukkermåleapparatur) til insulinkrævende diabetikere og til diabetikere, som er i kombinationsbehandling med insulin og tabletter eller andet godkendt injektionspræparat.”
Ligeledes ud fra hjælpemiddelbekendtgørelsen der er det vigtigt, at du i din ansøgning om støtte på borger.dk beskriver, hvordan du konkret oplever, at NovoPen® 6/NovoPen Echo® Plus væsentligt:
Du kan kontakte din læge i forhold til at få foretaget en konkret vurdering af dine behov, og om NovoPen® 6/NovoPen Echo® Plus kunne være en mulighed for dig.
Hvis kommunen afslår din ansøgning om støtte til NovoPen® 6 og NovoPen Echo®
Plus eller vurderer, at et andet hjælpemiddel vil være ”bedst egnet og
billigst” for dig, kan du klage til kommunen. Den nærmere proces står
specifikt anført via borger.dk – under afsnittet ”Hvis du vil klage” Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning (borger.dk) og beskriver bl.a., at:
Hvis
du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden
fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen
er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage
sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen
NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus kan bruges af alle personer, der behandles med insulinpenne. Det gælder både type 1-diabetes, type 2-diabetes, børn, voksne osv.
NovoPen® 6 kan give doser fra 1-60 enheder, stigende med
hele enheder.
NovoPen Echo® Plus kan give doser fra
0,5-30 enheder, stigende med en halv enhed. Ellers er der ingen
forskel mellem de to pennene.
NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus understøtter behandling med alle typer Novo Nordisk insulin tilgængelig i cylinderampul. Kontakt venligst din læge eller sygeplejerske for yderligere information.
Du kan bruge både dit måltidsinsulin (bolus insulin) og dit langtidsvirkende insulin (basal insulin) i en smartpen. Hver pen har en unik ID, der bruges til at identifiere hvilken NovoPen®, der overføres logdata fra. Den overførte dosislog inkluderer et pen-ID, så dosisloggen kan spores tilbage til den pen, den kom fra, og dermed pennens bruger.
Novo Nordisk indsamler kun data, hvis du har givet samtykke. Hvis du har det, vil alle sundhedsdata blive pseudonymiseret, da Novo Nordisk kun er interesseret i data for at blive klogere på, hvordan produkterne bliver brugt af mennesker. Den viden danner grundlag for, at der kan udvikles nye og bedre måder at forebygge, opdage og behandle diabetes på.
Det er vigtigt at fastslå, at alle produkter og partnerløsninger stadigvæk kan bruges i fuldt omfang, hvis du ikke føler dig komfortabel eller har lyst til at dele dine data med Novo Nordisk.
Du kan til hver en tid trække dit samtykke til at dine personlige data processeres tilbage ved at kontakte partneren og meddele, at du trækker dit samtykke til Novo Nordisk tilbage. Brug blot kontaktinformationen angivet i den privatlivspolitik, der blev stillet til rådighed af den pågældende partner, og informer dem om, at du vil trække dit samtykke tilbage.
Batteriet har en levetid på op til fire år. Jo hyppigere du overfører data fra pennen til mobiltelefonen, desto hurtigere vil batteriet løbe tør. Kolde temperaturer forkorter også levetiden, selv når pennen ikke er i brug.
Garantien på pennen er tre år.
Nej. Hvis batteriet er løbet tør, skal du kontakte din leverandør for at få en ny pen. Du kan stadig anvende din pen til administration af insulin, indtil du har fået en ny pen.
For at kunne overføre data fra pennen til mobiltelefonen, skal mobiltelefonen være forsynet med NFC (Near Field Communication). Vi anbefaler, at du også læser vores partners vejledninger om mobilenhed og OS-kompatibilitet for at sikkerstille, at deres løsninger virker på din mobiltelefon.
Følgende mobilenheder og operativsystemer (OS) har testets succesfuldt med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus:
| Model | OS | |
| Apple | Kompatibel med alle modeller fra iPhone 8 og nyere. | Kompatibel med alle iOS-opdateringer fra iOS 13 og fremefter. |
| ASUS | ROG Phone 5 | Android: 11 |
| AXON | Axon 20 | Android: 10 |
| Huawei® | P: P10 Lite, P20, P20 Lite P30, P30 Pro, P30 Lite P40, P40 Pro, P40 Pro+, P50, P50 Pro, Mate: 20, 20X, 40, 40E, 40 Pro, 30, Honor: 10, X10 Max, 20, 20 Pro, V20, V30, 30, 30 Pro, 30 Pro+ Nova: 3e, 4, 4e, 5 Pro, 6, 7, 7 Pro | Android: 8, 9, 10 HarmonyOS: 2.0.0, 2.0.1 |
| iQOO | iQOO 3, iQOO 5, Neo5, 5 Pro, Neo 5 Vitality, Z1 | Android: 11 |
| Lenovo | K12 Pro | Android: 10 |
| LG® | Nexus 5X | Android: 8 |
| Meizu | Edge s | Android: 11 |
| Mi | Mi: 8, 9, 10, 10 Lite, 10X Pro, Zoom 11 Lite, 11 Pro, 11 Ultra, Civi Redmi: 10 Pro, Note 8 Pro, K30i, K30s, K30 Pro Mix 4 | Android: 10, 11, 12 |
| Motorola | Edge s | Android: 11 |
| ONEPLUS | 9, 7T Pro, 8, 8T, 8 Pro, 9 Pro, 9 R | Android: 10, 11 |
| OPPO | Reno3 Pro, Reno4, Reno4 Pro, Find X3 Pro, Ace 2, Reno Ace | Android: 10, 11 |
| Samsung | Galaxy S7 Edge, S8, S8+, S9, S10, S20, Galaxy S20 FE, Galaxy S21, Galaxy A50s,Galaxy A51, Galaxy A52, Galaxy A70s, Galaxy A71, Galaxy A90, Galaxy Note 10+ | Android: 8, 9, 10, 11 |
| Smartisan OS | R2 | Android: 10 |
| Sony | Xperia 10 II | Android: 10 |
| vivo | X: 27 Pro, 50, 50 Pro Plus, 50 Pro, 60, 60 Pro, 70, 70 Pro, 70 Pro+ S: 9 | Android: 9, 10, 11 |
Læs venligst sektionen om dosishukommelse i ’Fejlfinding ved NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus’ nedenfor.
Læs venligst sektionen om dosishukommelse i ’Fejlfinding ved NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus’ nedenfor.
Hvis du kan se korrekt information vedrørende sidste dosis på pennens skærm, så fejler selve pennen som udgangspunkt ikke noget, selvom du i nogle tilfælde får en fejlmeddelelse i telefonen, der henviser dig til at kontakte Novo Nordisks kundeservice. I disse tilfælde anbefaler vi dig at kontakte app-producentens kundeservice i stedet. Hvis skærmen derimod ikke virker (er blank), kan det dreje sig om en fejl i hardware, dvs. i selve pennen, og i disse tilfælde skal du kontakte grossisten eller hospitalsafdelingen, du modtog pennen fra, for at starte returprocessen.
Gode generelle råd, når mobiltelefonen skal forbindes
*Læs brugsanvisningen til din mobiltelefon, hvis du er i tvivl - eller kontakt din udbyder for at få bekræftet, hvor NFC er placeret.
Hvis du ikke selv formår at løse udfordringerne, beder vi dig venligst kontakte Novo Nordisk Denmark A/S kundeservice på kundeservice@novonordisk.com eller tlf. 80 200 240 (kl. 9-15).
Dette er kun et fænomen, der opleves ved Android-mobiltelefoner, og kun en gang imellem. På Android-enheder er NFC-scanneren i telefonen hele tiden åben (derfor behøver du fx ikke at trykke på "scan", når du scanner din pen eller sensor, men blot holde mobilen hen til pennen). Kreditkort er også hyppigt udstyret med NFC. Når kreditkort ligger tæt på telefonen, f.eks. i et cover, kan telefonen fejltolke kortet som en NovoPen®. Selve notifikationen i appen kan i disse tilfælde ignoreres. Alternativt skal man sørge for at fjerne kreditkortet, så det ikke ligger sammen med mobiltelefonen, så vil man ikke opleve fejlmeddelelserne igen.
NovoPen® har ikke en indbygget funktion til at adskille forskellige typer af injektioner. Vores samarbejdspartner tilbyder dog forskellige løsninger til håndtering af luftskud.
FreeStyle LibreLink: Hver injektion registreres automatisk som en reel injektion i LibreLink, uanset enhedsmængden. Dvs. ingen injektioner frasorteres automatisk. Du kan dog nemt redigere dine injektioner i appen bagefter, hvis du f.eks. ønsker at markere dine luftskud. For at se hvordan, se videoen "Instruktionsvideo: FreeStyle LibreLink/Novopen®" på Abbotts hjemmeside: https://www.freestyle.abbott/dk-da/freestyle-selvstudier.html (sektion om luftskud/flowcheck ved 3:05).
Glooko®: Glooko® har en indbygget algoritme, der opdager luftskud på 2 enheder eller mindre, som administreres inden for 6 minutter før en anden insulininjektion. Hvis der er gået mere end 6 minutter mellem luftskuddet og den injicerede dosis, vil luftskuddet vises som en injektion. Du kan læse mere om registreringen af luftskud i Glooko® her: Hvad er Primeregistrering? – Glooko | Hjælpecenter
Begynd altid med at tjekke nålen. Den del af nålen, som skal sidde inde i pennen, kan være blevet bøjet eller være påsat skævt. Nålen har derfor ikke lavet hul igennem gummimembranen, og der er derfor ikke kontakt mellem nål og indhold. Nålen kan også være tilstoppet af indtørret medicin. Prøv at skifte nålen. Du kan også undersøge, om der er flow gennem nålen ved at lave luftskud.
Hvis nålen ikke tages af efter hver brug, kan der være opstået et luftrum mellemstempel og stempelstang. Temperatursvingninger og rystelser kan forstærke dette problem. Prøv at udligne luftrummet ved at foretage luftskud Afhængig af størrelsen på luftrummet kan det være nødvendigt at gentage proceduren.
Det er vigtigt, at pennen ikke opbevares med nålen påsat, for bl.a. at undgå luft i pennen og blokeret nål pga. indtørret insulin.
Hvis du ikke finder en løsning til dit problem i denne sektion, kontakt venligst Novo Nordisk Denmark A/S kundeservice, tlf. 80200240 (kl. 9-15), email kundeservice@novonordisk.com

Montering og demontering
Hvorfor kan jeg ikke sætte cylinderampulholderen på efter at have indsat en cylinderampul?
Du har muligvis sat cylinderampullen ind i cylinderampulholderen i den forkerte retning, hvilket forhindrer cylinderampulholderen i at blive sat fast på penhuset.
ELLER: Du har muligvis indsat cylinderampulholderen i penhætten, før du satte cylinderampulholderen på penhuset.
Hvorfor sidder stempelstangen løst?
Når den brugte cylinderampul fjernes, kan stempelstangen bevæges sig frem og tilbage af sig selv. Det er helt normalt.
Hvorfor kommer stempelstangen ikke ud, når dosisknappen trykkes ned?
Stempelstangen kommer ikke ud med mindre cylinderampulholderen (med en cylinderampul) er påsat, der er valgt en dosis, samt at dosisknappen er trykket ind.
Hvorfor bliver pennen skilt ad, når jeg prøver at fjerne nålen?
Du holder ikke på cylinderampulholderen, når du forsøger at tage nålen af. Hvis pennen bliver skilt ad, når du tager nålen af, skal du samle pennen igen og teste insulingennemløbet. Det kan være, du skal gøre det flere gange, før der drypper insulin fra nålespidsen. Hold altid på cylinderampulholderen, når du tager nålen af.
Gennemløb/levering af dosis
Hvorfor kommer der ikke noget insulin ud af pennen? Hvorfor drypper der ikke insulin fra nålespidsen, når jeg tester insulingennemløbet?
Nålen er blokeret, eller der er opstået et mellemrum mellem det sorte stempelstangshoved og det orange eller grå stempel. Test altid insulingennemløbet, indtil der drypper insulin fra nålespidsen. Dette sikrer, at du får din fulde dosis.
Indstilling af dosis
Hvorfor kan jeg ikke vælge den dosis, jeg har behov for? Hvorfor kan jeg ikke dreje dosisvælgeren yderligere?
Du forsøger at vælge en dosis, som er højere end 60 enheder (NovoPen® 6) eller 30 enheder (NovoPen Echo® Plus), hvilket er den højeste dosis, du kan vælge på én gang.
ELLER
Der er ikke nok insulin tilbage i cylinderampullen til at vælge den dosis, du forsøger at vælge.
Dosishukommelse
Hvorfor viser dosishukommelsen (skærmen) “Error”?

“Error” betyder, at dosishukommelsen ikke har registreret din sidste dosis.
Én af følgende situationer er sandsynligvis opstået:
Hvordan aktiveres dosishukommelsen?
Dosishukommelsen aktiveres, når den første injektion er udført. Hvis du vil tjekke din sidste dosis, kan du aktivere dosishukommelsen (skærmen) ved at trække dosisknappen ud og trykke den ind igen.
Hvorfor viser dosishukommelsen (skærmen) ingenting?
Er det en ny enhed, der ikke har været brugt før?
JA: Lav en gennemløbstest/et luftskud
NEJ: Hiv dosisknappen ud og tryk den ind igen.
Viste dosishukommelsen (skærmen) “End” før den blev blank?

JA: Batteriet er løbet tør for strøm og du bør kontakte din leverandør for at få en ny pen. Du kan stadig bruge din pen til administrering af insulin, indtil du får en ny.
NEJ: Kontakt din leverandør for at få en ny pen. Du kan stadig bruge din pen til administrering af insulin, indtil du får en ny.
Overførsel af injektionslog
Tjekliste: Hvad skal din smartphone bruge for at kunne forbinde?
Hvorfor kan jeg ikke uploade data fra min pen til NFC-modtageren?
Opkoblingen er baseret på NFC (Near Field Communication), hvilket betyder, at pennen og NFC-modtageren skal befinde sig tæt på hinanden (0-2 cm). De skal forblive i tæt kontakt, indtil overførslen er komplet.
Har du parret din pen? Vær sikker på, at pennen og NFC-modtageren er tæt nok på hinanden, når du forsøger at overføre dosisloggen. Vær opmærksom på, at lokaliseringen af NFC-antennen kan variere fra smartphone til smartphone.
Vær opmærksom på, at en fuld dosislog med 800 injektioner tager 9-11 sekunder at blive fuldt overført fra pennen til app’en. NFC-antennen er følsom, og derfor skal pennen holdes stille og helt ind mod telefonen ved upload. Hvis du bevæger pennen for meget, mens du uploader data kan dataoverførslen blive ufuldstændig.
Modtog du en fejlmelding på appen?
JA: Læs fejlmeddelelsen på appen igennem for at tjekke, om problemet er relateret til parring eller synkronisering
NEJ: Tænd for den modtagende enhed/app
Det er ikke muligt at overføre dosisloggen, når den modtagende enhed ikke er slået til/forbundet.
Hvis pennen er løbet tør for batteri (viser “End” eller blank skærm) eller er defekt (viser “Error” og blank skærm over længere tid), er det ikke muligt at overføre dosisloggen.
Det er ikke muligt at overføre dosisloggen under en igangværende injicering (dosistælleren er ikke på 0).
Hvis pennen ikke viser en fejlmelding, dosistælleren er tilbage på 0 og dosisvælgeren er trykket helt i bund (du hører et tydeligt og mærkbart klik og kan ikke dreje på dosisvælgeren), er det sandsynligt, at problemet stammer fra NFC-modtageren (appen/enheden).
Nogle gange kan det hjælpe at genoprette forbindelsen eller genstarte NFC-modtageren/appen.
Tre mobiltelefon modeller har kendte problemer vedrørende overførsel af data fra pennen:
Andet
Hvordan skal jeg rengøre min NovoPen® 6 eller NovoPen Echo® Plus?
Rengør kun din pen med en mild sæbe eller en fugtig klud.
DK24CD00210 30. oktober 2024